sobota 7. ledna 2017

Jakou barvu mají kouzla?

Barva kouzel & Lehké fantastično (Terry Pratchett) vs. Barva kouzel (Vadim Jean)


Je to se mnou složité. Co se týče knih od Terryho Pratchetta, jsem zoufale pozadu, zatím jsem přečetla čtyři knihy. A dlouho jsem ani nevěděla, že existují nějaké filmové adaptace. Viděla jsem Zaslanou poštu a to aniž bych věděla že Pratchett napsal takovou knihu, spíš jsem myslela, že to je vymyšlený příběh ze Zeměplochy.
Jsem marná.
Když jsem hledala obrázek k okýnku: Co čteme, abych se mohla poděli, že se zabývám Barvou kouzel, narazila jsem na filmový plakát. Neváhala jsem a hned jsem se po filmu poohlédla.
A byl to fajn nápad.




Trvalo mi to přesně jedno hodnocení na ČSFD, abych zjistila, že místo jednoho filmu se jedná o dvoudílný film natočený pro televizní vysílání. A taky, že nejde jen o Barvu kouzel, ale o tento titul a o knihu Lehké fantastično v jednom. A taky jsem z běžného prostudování přehledu zjistila, že film je doslova plný hvězd.

Barva kouzel
Knihy na jejichž základě natočil roku 2008 režisér Vadim Jean film, pochází ještě z minulého tisíciletí (1993;1986) a jsou plné komických momentů, kouzel a podivných setkání. Do města Ank-Morpork dorazí úplně první turista v historii Zeměplochy - Dvoukvítek, který touží zjistit co nejvíc o kontinentu. Setká se s kouzelníkem Mrakoplašem, který má v hlavě jen jedno jediné, ale zato velice důležité zaklínadlo, které by mohlo ovlivnit osud Zeměplochy... Nebo taky ne. Terry Pratchett ve svých knihách dokázal vytvořit přesně tu alchymii, která způsobila, že na jednu stranu, se chce čtenář smát a na druhou stranu si říká, že by se smát neměl, neboť autor právě v knize zabil člověka.
Je pro mě vcelku velkým tajemstvím, jak mi mohly jeho knihy tak dlouho unikat...

Každopádně spousta věcí ze světa Zeměplochy se zdá naprosto nepřeveditelná do filmové podoby. Veliká želva na jejímž krunýři stojí čtyři sloni a ti mají na svých zádech velikou plochu země a nebo truhla na stovkách malých nožiček? To zní jako zajímavý plán pro producenty. Nicméně se stalo něco, čemu bych jakožto realista moc nadějí nedávala. Ono to skutečně funguje! A na tři hodiny jsem byla vtažena na Zeměplochu a zažila spoustu dobrodružství o kterých jsem četla v knihách!
Lehké fantastično
Navíc film je, jak jsem již zmínila, prošpikovaný hereckými hvězdami! Tak na příklad: Jedna herečka Marvelu (Laura Haddog), tři herci ze Hry o trůny (James Cosmo, Rodger Ashton-Griffins, David Bradley současně z Harryho Pottera), dva z Pána Prstenů (Sean Austin, Christopher Lee) a hvězda historických seriálů (Jeremy Irons). V celku dobrá společnost, ne? (Hodně přemýšlím, jaký měl ten film rozpočet! Ještě, když k tomu přičtu Tima Curryho a ohromné množství komparzu!) No jistě, v roce 2008 byla Hra o trůny a megahity Marvelu hudba budoucnosti, ale když se na film díváte jako největší nerd v okolí v roce 2017...!

Dvoukvítek (Sean Austin)
Nutno podotknout, že vše podstatné z knihy, bylo skutečně převedeno do filmu. Což mi přijde naprosto neskutečné! Nebyla jsem ani trochu zklamaná! Oba díly mají dohromady 184 minut, něco přes tři hodiny. Obě knihy se od začátku vzájemně prolínají a gradují, aby zhruba v jedné a půl hodině byl film rozdělen na první a druhou část. Soundtrack mě nijak nezaujal. Ani nevím, že tam nějaký byl. Nejspíš jen nějaké mumlání na pozadí. CGI efekty jsou skvělé (na svou dobu), masky uvěřitelné a hlavně herecké výkony nad očekávání. Dvoukvítek v podání všemi milovaného Seana Austina je něco, co by si člověk neměl nechat ujít! Komediální role bych mu snad nikdy nepřisoudila. Nešika Mrakoplaš (David Jason) je ještě zábavnější, když ho vidíte v živé akci, než když panikaří a zbaběle utíká jen ve vaší hlavě.

Z čeho jsem byla poněkud zklamaná byl český dabing. Ten se moc nevydařil, když si uvědomím, že jednu z nejvíce charakteristických postav Zeměplochy, Smrť, mluví v originále Christopher Lee s lehce upraveným hlasem... Když si vzpomenu, jak zní Sean Austin, nebo hvězdy Hry o Trůny... Bylo mi z toho dabingu poněkud ouzko...

Ale ano, film rozhodně za shlédnutí stojí! Nevím, jak by se na něj tvářil člověk, který se Zeměplochou nepřišel do styku. Nejspíše by se hodně divil, co to ti lidé dělají za zvláštní věci a proč to vlastně dělají, ale jakožto fanouška tohoto světa mě film rozhodně neurazil, spíš naopak, bych řekla, že to bylo velice dobré zpestření jídelníčku!
A abych nezapomněla, cameo od Terryho Pratchetta je samozřejmostí!

4 komentáře:

  1. Musím se přiznat, že jsem Pratchettovi propadla také až teď. Právě jsem dočetla čtvrtou knihu - Mort, se Smrťem, ta byla skvělá :) Filmy mám moc ráda a líbí se mi i zfilmovaná Zaslaná pošta a Otec prasátek - těším se, až se k nim pak pročtu :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Otce prasátek jsem zatím neviděla! :( Přemýšlela jsem, že bych se na něj podívala, ale po dlouhém a vyčerpávajícím duševním souboji jsem odolala! :D
      Setkání se Smrťem mě vždycky hrozně potěší! Jedinečná postava! :D

      Vymazat
    2. Obojí je super, ale Zaslaná pošta je topovka. Sice v Otci prasátek je geniální Časnačaj, ale proti milovníkovi špendlíků, Vetinarimu a Vlahošovi neobstojí :D Rozhodně se koukněte :) Za ten souboj to nestojí. :D

      Vymazat
  2. Hezké shrnutí :) Já už tedy na Pratchettovi jedu druhé desetiletí, ale jsem asi jiný ročník ;) Úplně jsi mi udělala chuť na nějaké opáčko, děkuji :)

    OdpovědětVymazat

Každý komentář, včetně těch negativních, nás potěší, ploutev na to!